bhp-pulsar.pl

Dodane: 05-03-2020 11:12
bhp-pulsar.pl

bhp-pulsar.pl

Skrót PPOŻ oznacza nic innego, jak ochronę przeciwpożarową, która z kolei jest po prostu zbiorem zasad oraz działań, mających na celu zapobieganie pożarom oraz zapewnianie bezpieczeństwa w razie zaprószenia ognia. Elementami wchodzącymi w skład ochrony przeciwpożarowej są, między innymi, instrukcje bezpieczeństwa pożarowego, odpowiedni sprzęt gaśniczy oraz przeprowadzanie szkoleń PPOŻ. Sprawy związane z ochroną przeciwpożarową wchodzą w skład bezpieczeństwa i higieny pracy, dlatego firmy działające w branży BHP często zajmują się także PPOŻ. Pracodawca może więc zlecić takiej firmie przeprowadzenie szkoleń pracowników z zakresu PPOŻ, wykonanie instrukcji bezpieczeństwa pożarowego czy przeprowadzenie odpowiedniego audytu. Przestrzeganie wymaganych zasad z zakresu ochrony przeciwpożarowej w miejscu pracy z pewnością zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa oraz mniejsze ryzyko wystąpienia pożaru. Nawet w razie wystąpienia niespodziewanego pożaru, odpowiednio wprowadzone zasady PPOŻ pomogą w szybszej i sprawniejszej ewakuacji.

W prawie mianem kodeksu określa się akt normatywny zawierający zbiór przepisów regulujący określoną dziedzinę. W Polskim prawie można wyróżnić wiele kodeksów dotyczących określonej dziedziny, w tym Kodeks pracy. To właśnie w Kodeksie pracy zawarte są przepisy regulujące sprawy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Co więcej, cały jeden dział Kodeksu pracy jest poświęcony BHP, a konkretniej jest to dział dziesiąty noszący nazwę bezpieczeństwo i higiena pracy. Zawiera on zbiór przepisów dotyczących zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, a na straży przestrzegania tych przepisów stoi Państwowa Inspekcja Pracy. Pracodawca jest zobowiązany do przestrzegania przepisów BHP i wywiązywania się z nich. Firmy działające w branży BHP w swojej ofercie posiadają usługę audytu BHP, który ma na celu sprawdzenie, czy w danym przedsiębiorstwie czy zakładzie pracy są spełnione przepisy określone w Kodeksie pracy. Ponadto takie firmy prowadzą także obowiązkowe szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Outsourcing jest nazwą zapożyczoną z języka angielskiego, używaną na określenie konkretnej usługi. Sama nazwa po przetłumaczeniu oznacza korzystanie z zewnętrznych źródeł. Jeśli by przenieść to pojęcie na grunt bardziej przedsiębiorczy to wtedy okaże się, że outsourcing to nic innego, jak przekazanie zadań, funkcji czy projektów do wykonania zewnętrznej firmie. Najłatwiej będzie zilustrować zasadę działania outsourcingu na przykładzie związanym z BHP. Firmy działające w branży dotyczącej bezpieczeństwa i higieny pracy oferują usługę outsourcingu, która polega na przejęciu wszelkich spraw związanych z BHP w danym zakładzie pracy. Pracodawca, który decyduje się na taką usługę, nie musi się już martwić sprawami BHP, ponieważ firma, której zostało to zlecone, zajmie się tymi kwestiami. Skorzystanie z outsourcingu jest często wygodnym rozwiązaniem, ponieważ konkretną sprawą zajmują się osoby, które się na tym znają. Usługa outsourcingu jest często wykorzystywana w branży zajmującej się bezpieczeństwem i higieną pracy, ale nie tylko.

Oferta szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy jest dość szeroka, ponieważ każdy z dostępnych rodzajów szkolenia jest przeznaczony dla konkretnych uczestników. Jednym z możliwych szkoleń do wyboru są te przeznaczone dla pracowników administracyjnych i biurowych. Okresowe szkolenie BHP dla osób zatrudnionych na stanowiskach administracyjno-biurowych posiada szerokie grono potencjalnych uczestników, ponieważ dotyczy także pracowników placówek oświaty, placówek służby zdrowia oraz jednostek naukowo-badawczych. Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie odpowiednich szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy zatrudnionym pracownikom. Firmy zajmujące się sprawami BHP oferują przeprowadzanie szkoleń, które najczęściej odbywają się w formie seminarium połączonego z samokształceniem. Po ukończeniu wybranego szkolenia wydaje się pracownikom specjalne zaświadczenia, potwierdzające uczestnictwo w odpowiednim kursie. Dla pracowników administracyjno-biurowych przeznaczone są odpowiednie szkolenia BHP.

Jednym z najistotniejszych obowiązków pracodawcy wobec pracowników jest zapewnienie odpowiednich warunków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Świadczenia związane z BHP można podzielić na kilka rodzajów. Przede wszystkim pracodawca ma obowiązek zapewnić odpowiednie środki ochrony, jeśli w miejscu pracy ma się do czynienia ze szkodliwymi czynnikami. Takimi środkami ochrony jest najczęściej odzież ochronna lub środki ochrony całego ciała. Innym świadczeniem wynikającym z przepisów BHP jest odzież i obuwie robocze, które jest wymagane w przypadku kiedy w pracy istnieje możliwość ubrudzenia lub uszkodzenia prywatnej odzieży pracownika. Jednak najczęściej spotykanym świadczeniem są szkolenia BHP pracowników, które są obowiązkowe w wielu miejscach pracy. Kolejnym przykładem świadczeń BHP są badania lekarskie, wymagane do wykonywania określonych zawodów. Firmy działające w branży BHP zajmują się przeprowadzaniem szkoleń oraz sprawdzaniem, czy w danym miejscu pracy spełnione są przepisy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.


© 2019 http://tyco.com.pl/